Po raz drugi w Polsce, ale po raz pierwszy w międzynarodowym gronie odbędzie się Circular Week – seria wydarzeń promujących proekologiczne rozwiązania wśród firm i społeczności w tych oczywistych, jak i najbardziej zaskakujących dziedzinach. W dniach 7-13 października br. zapraszamy na inspirujące spotkania, warsztaty, wizyty w wybranych fabrykach oraz streetartowy happening z wykorzystaniem aluminiowych puszek. Wszystko po to, by idea zrównoważonego rozwoju, a nawet zero waste stała się bliższa każdemu z nas.
W ramach Tygodnia Gospodarki Obiegu Zamkniętego organizatorzy podpowiedzą konsumentom, jak produkować mniej odpadów, a przy tym nie rezygnować z komfortu życia. Więcej o idei zero waste uczestnicy dowiedzą się również podczas warsztatów dotyczących zrównoważonej mody czy recyclingu. W stolicy odbędzie się też happening, podczas którego aluminiowe puszki zyskają drugie życie, zamieniając się w dzieło sztuki.
- W ubiegłym roku zorganizowaliśmy cykl wydarzeń angażujących różne grupy interesariuszy w działania na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego w Polsce, co spotkało się z dużym zainteresowaniem. W tym roku postanowiliśmy rozszerzyć naszą inicjatywę na Europę, więc równocześnie będziemy propagować idee circular economy we Francji, Wielkiej Brytanii, Czechach i na Słowacji – mówi Agnieszka Sznyk, Prezes Zarządu Instytutu Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju. - Mamy ogromną nadzieję, że Circular Week wpisze się na stałe w kalendarz aktywności dotyczących zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie.
Gospodarka obiegu zamkniętego jest odpowiedzią na wyzwania zarówno te ekologiczne, jak i społeczne. Dzięki idei Circular Economy ludzie zaczynają rozsądnie gospodarować zasobami naszej planety i w taki sposób zmieniają funkcjonowanie gospodarki, aby zamykać obiegi, w których odpady stają się cennym surowcem. W idealnym świecie w ogóle nie powinno być odpadów, ponieważ już na etapie projektowania produktu lub usługi jak najdłuższe życie surowca powinno być priorytetem. W gospodarce cyrkularnej nie trzeba rezygnować z codziennego komfortu życia, ale wymaga to zmiany perspektywy i konsumowania w sposób zrównoważony. To także konkretne korzyści - jak podaje TNO Circular Economy pozwoli zaoszczędzić 7,5 miliarda euro rocznie na surowcach pierwotnych, o 17 000 kilo ton zmniejszy się emisja CO2 i stworzonych zostanie 54 000 nowych miejsc pracy.
Gospodarka obiegu zamkniętego sprzyja rozwojowi przedsiębiorczości. Pojawiają się nowe modele biznesowe i nowe możliwości tworzenia biznesu. W Europie z sukcesem funkcjonują firmy odbierające zużyte fusy po kawie z kawiarni i na przygotowanym z tego surowca podłożu hodują grzyby i cykorię. W Holandii triumfy święci firma leasingująca jeansy, a Mitshubishi zmieniło model biznesowy i odeszło od sprzedaży wind, pobierając opłaty za ich użytkowanie, czyli poszczególne przejazdy. Philips również oferuję usługę oświetlenia z wliczonym kosztem utrzymania sprawnej instalacji , a nie prostą sprzedaż żarówek. Więcej informacji o takich ciekawych inicjatywach można znaleźć na stronie: www.circularhotspot.pl – polskiej platformie wspierającej transformację gospodarki w kierunku cyrkularnym.
W organizację Circular Week zaangażowało się wiele instytucji, firm i start-upów, które już teraz pomyślnie wdrażają założenia tej koncepcji.
- Gospodarka o obiegu zamkniętym to jeden z najważniejszych strategicznych kierunków rozwoju IKEA. Dlatego postrzegamy Circular Week jako świetną okazję do wymiany doświadczeń, dyskusji i wzajemnego inspirowania się różnych organizacji i instytucji. Równie ważną dla nas wartością jest angażowanie konsumentów w gospodarkę obiegu zamkniętego i pokazywanie, że zrównoważona konsumpcja jest możliwa już teraz – mówi Agata Czachórska, Circular IKEA Poland Project Leader.
Branżowe spotkania w całej Europie
W ramach Circular Week każdy dzień tygodnia poświęcony jest innemu tematowi. Dla mieszkańców wybranych miast Polski i Europy przewidziano wiele atrakcji, m.in. wizytę w fabryce opakowań w Lublinie, warsztaty i targi zero waste w Poznaniu, konferencję dotycząca Bałtyku – oczywiście w Gdańsku, wizytę w fabryce L’Oreal Warsaw Plant czy happening artystyczny przygotowany przez Fundację Recal w stolicy.
Swoimi doświadczeniami z circular economy podzielą się przedstawiciele ambasad Finlandii, Szwecji, Holandii i Szwajcarii, gdzie przedsiębiorstwa mogą pochwalić się pomyślnym wdrażaniem innowacji wpisujących się w zrównoważony rozwoju.
- Istotną częścią polskiej gospodarki jest produkcja tworzyw sztucznych. Przyjęte ostatnio regulacje dotyczące np. ograniczenia roli plastiku w gospodarce mogą stanowić poważne zagrożenie dla tych przedsiębiorców, ale z drugiej – jeśli firmy odpowiednio szybko zmienią profil produkcji - mogą zyskać przewagę konkurencyjną nad resztą rynku, stać się liderami. Chcemy im w tym pomóc, pokazując, jak rozwijać nowe technologie w zakresie alternatyw dla tworzyw sztucznych lub tworzyw odnawialnych oraz jak finansować tą transformację - mówi Piotr Hajdecki, Senior Advisor z Ambasady Finlandii.
Zwieńczeniem Circular Week będzie Mazovia Circular Congress, który odbędzie się 11 października w Warszawie.
Szczegółowy program znajduje się na stronie: http://circularweek.org/
Więcej informacji można znaleźć również na wydarzeniu na Facebooku:
https://www.facebook.com/events/2280793525336435/
Link do strony artykułu: https://badaniamarketingowe.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/ii-circular-week-tydzien-dla-zrownowazonego-rozwoju-w-polsce-i-europie